Instagram Stories: mi is ez és mire jó? Útmutató tippekkel 2. rész

Az előző cikkben végigvettük, mi is az Instagram appon belül elérhető Stories funkciója, és miért érdemes azt a márka online kommunikációjába beépíteni. Ebben a bejegyzésben egészen az alapoktól tisztázzuk, hogyan is kell történeteket posztolni. Lássuk, hogyan használd a gyakorlatban az Instagram Stories funkcióját!

Hogyan készíts új tartalmat?

Erre több módod is van. Instagram Story-t az alkalmazás kedzőképernyőjén, a bal felső sarokban lévő kamera ikonra kattintva posztolhatsz. Ez az ikon a sztoriknak és élő videóknak helyet adó sáv felett található. Ha a kezdőképernyőt jobbra húzod, akkor is erre a felületre jutsz. Itt aztán választhatsz az elérhető formátumok közül: live video, normál kép vagy videó, boomerang és visszatekert videó formájában készíthetsz jelenleg felvételeket.

Hogyan tedd közzé már meglévő tartalmadat?

Minden 24 órán belül készített vagy éppen szerkesztett felvételt megoszthatsz, ha a Stories felületén belül egyszerűen felhúzod a kijelzőt, vagy rányomsz a bal alsó sarokban megjelenő utoljára készített felvétel képére.

A jobb alsó sarokban lévő mentés gombra kattintva lementheted és később felhasználhatod az adott tartalmat, a mellette lévő + jellel pedig hozzáadhatod a napi történetedhez azt. Ha pedig a jobb alsó sarokban lévő „Következő” / „Next” gombra mész rá, kiválaszthatod, kik azok a személyek, akikkel direktben szeretnéd a sztoridat megosztani.

Milyen lehetőségekkel színesítheted az Instagram történeteid?

A Stories funkció többek között azért tett akkora népszerűségre szert, mint amit a legfrissebb statisztikák mutatnak, mert nagyon egyszerűen testre szabható és színesíthető a posztolni kívánt felvétel:

 

  • Az arcfiltereket például a jobb alsó sarokban lévő arcocskára kattintva érheted el.
  • Stickerek: az elkészült tartalmat posztolás előtt különféle matricákkal turbózhatod fel, amelyek a jobb felső sarokban a szöveg és a toll ikonjai mellett érhetők el: többek között a geotag, óra, hőmérséklet matricái, de hozzáadhatsz hashtaget és számos különféle kis vidám stickert.
  • Szöveg: a jobb felső sarokban levő Aa menüpontban írhatsz szöveges tartalmakat a történeteidhez, amelyeket testreszabhatsz a rendelkezésre álló színpalettával.
  • Rajzolás: szintén a jobb felső sarokban található az a ceruza ikon, amelyen keresztül elérhetők az Instagram Stories mindenkori rajzolós eszközei.

 

Egyéb fontos infók, amiket nem árt tudnod, ha tudatosan szeretnéd használni a Stories funkciót

Ugyan Instagram Storieson nagyon jól működnek a spontánabb jellegű tartalmak, ezek sokszor csak spontánnak tűnnek, de nagyon is tudatos tervezés előzi meg a készítésüket. Egy márka esetében fontos átgondoltan összeállítani, mikor mit érdemes megosztani ezen a felületen, ahogyan a megosztott tartalmak elérését, engagementjét is felül kell vizsgálni, elemezni kell és tanulni belőle. Fontos többek között az alábbi lehetőségeket tudatosítani:

 

  • A történetekben be lehet taggelni embereket, akik erről DM (direct message) formájában értesítést kapnak. Egyszerűen kezd el beírni a nevet (@ és usernév formában) , majd ha felbukkan az illetű profilja, nyomj rá arra!
  • A Stories felületén a bal felső sarokban lévő fogaskerék ikon alatt érhetők el a beállítások. Itt meghatározhatod, kik azok a felhasználók, akik számára nem szeretnéd láthatóvá tenni a történeteid és live videóid. Ugyanitt beállíthatod, kik küldhetnek privát üzenetet válaszul a történeteidre. Azt javaslom, semmiképp ne korlátozd az üzenetküldési lehetőséget, és 24 órán belül lehetőleg adj is visszajelzést rájuk.
  • Az Instagram Stories (és persze a Snapchat) nagy előnye, hogy úgy oszthatunk meg széles közönséggel tartalmakat, hogy azok utólag nem foglalnak tárhelyet a telefonunkon. Azonban, ha szeretnéd, hogy ezek a képek, videók utólag is rendelkezésedre álljanak, az előző pontban említett helyen tudod az állandó, automatikus mentést beállítani.
  • Egy-egy megosztott tartalmat utólag is könnyedén lementhetsz a bal alsó sarokban lévő három pöttyre kattintva, ahol törölheted, hide-olhatod, és fő galériába is posztolhatod azt
  • Bár egy márka esetében talán kevésbé releváns, de fontos általános tudnivaló: ha nem szeretnéd a széles nagyközönség elé tárni, privát üzenetben is megoszthatod a történeteid egy-egy kiválasztott felhasználóval vagy éppen csoporttal. Ezt – ahogy már említettem – a jobb alsó sarokban lévő „Következő” / „Next” gombra kattintva tudod megtenni.
  • A már közzétett történetek között a kijelző bal és jobb oldalát megérintve tudsz hátra- és előrelépni. Nem tudod, mások miért posztolnak olyan hosszú szövegeket, miközben lehetetlenség azokat 5 másodperc alatt elolvasni? Amíg a kijelzőt lenyomva tartod, megállítod az adott Instagram Story-t és nyugodtan végig tudod olvasni a szövegeket.
  • Storiesban csak a legalább 10 ezer követővel rendelkező üzleti profilok tudnak URL-t elhelyezni: ha a követők felhúzzák a kijelzőt, a belinkelt weboldalra jutnak. Legelőször ez csak a “verified accountok” számára volt elérhető, bízunk benne, hogy hamarosan mindenkinek lehetősége lesz linkelni.
  • Ha időt, kreativitást, erőforrást nem kímélve sikerült jó történeteket gyártanod, érdemes lehet hirdetni azokat, hogy még több emberhez eljussanak.
  • De alapvetően minden követőd feedjében megjelenik a történeted, ha nem némította el azokat, míg az “Explore” fülön felbukkanhat azok számára is, akik egyelőre még nem követnek.
  • Nincs plusz kereted hirdetésre? Lásd el a megfelelő hashtagekkel a történeted, hogy még több embert el tudj érni!
  • És hogy mi is ez az elnémítás? Ha egy követőd nem szeretné a Story-feedjében (kezdőképernyőn, felül)  látni a további friss történeteid, elnémíthat. Hogy mi lehet némító ok? Például a túl sok tartalom, ami nem volt számára releváns, amivel nem tudott azonosulni. A cél természetesen az, hogy minél több követőd érezze azt, a történeteid is érdemes követni, eléggé informatívak, inspirálóak és természetesen esztétikusak ahhoz. Ne feledd: az Instagram egy vizuális élmény alapú platform. Ha növekedni szeretnél rajta, fontos mindig magas minőségben posztolni itt, akár üzleti, akár személyes profilod van. Azt is meg kell jegyezzük azonban: a némítás funkció a fő galériás tartalmaid láthatóságát nem befolyásolja.

 

Az előző bejegyzésben hoztam öt olyan ötletet, ami jól működhet céges Instagram Story-ként. Remélem, készen állsz arra, hogy a két cikk tudásanyagával felvértezve elkezdd mesélni a történetedet!