5+1 tipp a sikeres Instagram csatornához

 

(a cikk utoljára frissítve: 2018-08-11)

 

Ma, 2017-ben elengedhetetlen nekünk marketingeseknek, kommunikációs szakembereknek az Instagramban is gondolkozni, ha az online kommunikációról van szó, hiszen az alkalmazás itthon is mintegy 1,5 milliós felhasználói bázissal rendelkezik, népszerűsége töretlen és számos szolgáltatás, termék célcsoportja elérhető ott. (Részletes analitikát itt találsz.) Ebben a bejegyzésben 5 +1 kulcsfontosságú tippet veszünk át annak kapcsán, hogyan építsünk sikeresen Instagram csatornát. A hiteles és jól konvertáló (én)márka -és követőbázis-építés minden csínját-bínját, sok év valódi, bevált és a szakmában is elismert, díjazott Instagram marketing tapasztalatát pedig teljes körűen egyéni tanácsadásokon és a Márkaépítés az Instagramon workshopomon adom át.

 

Minden tipp időtálló, bármikor is bukkansz rá erre a bejegyzésre, hasznodra fog válni. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a bejegyzésben szereplő Instagram tippek tárházát mielőbb elkezdd a gyakorlatban is alkalmazni! Sőt, érdemes őket beépíteni egy tudatos rendszerbe, stratégiába.

 

 

 

Instagram tippek a sikeres bázisépítéshez

 

De hogy mi is ez a végre már itthon is olyan menő alkalmazás? 7 éve annak, hogy Kevin Systrom és Mike Krieger elindították az “instant” és “telegram” szavak összevonásából Instagram névre keresztelt appot. Kezdetekben filterekkel ellátott fotókat lehetett rajta megosztani és persze interakciókat lehetett kezdeményezni más Instagrammerekkel. A sikereket látva 2012-ben a Facebook felvásárolta az alkalmazást, és az elmúlt évek során számtalan új szolgáltatással kiegészítve azt, egyszerű fotómegosztóból az egyik legnépszerűbb, legdinamikusabban növekvő közösségi oldallá fejlesztette.

 

Hogy miért arathatott akkora elsöprő sikert az Insta, hogy ma már 95 millió felvételt osztanak meg rajta naponta? Elsőként tette lehetővé, hogy a gyakorlatilag mindig magunkkal hordott okostelefonunk kamerájával kötetlenül kifejezhessük a látásmódunkat, aztán instant filterekkel felturbózhassuk a felvételeinket, és a végeredményt bárhol, bármikor megoszthassuk a világgal.

 

Ma (2017. szeptember) globálisan havonta mintegy 700 millióan használják az Instagramot, a userek száma itthon pedig 1,5 millióra tehető. Habár az alkalmazás felhasználói bázisa 7 éve töretlenül növekszik, ha egy márka elkezdi használni ma, az itthon sokszor még mindig versenyelőnyt jelent. Az Instagramon viszont merőben más mechanizmusok működnek a márkaépítés, közösségépítés tekintetében, mint amit a többi közösségi médiumban megszokhattunk. Ahogyan a Twitter nem egyenlő a Tumblr-rel, vagy éppen más kreatívot használunk óriásplakáton, mint Facebook hirdetésben, úgy nyilván más működik Instagramon, mint a többi felületen. De nézzük, melyek azok a legfontosabb Instagram tippek, amelyeket elengedhetetlen beépítenünk a stratégiánkba!

 

1. Mindig a legjobb minőségben posztolj

 

Ez a fotóm egy szponzorált reklámfotó – mégis autentikus, Instagram-kompatibilis stílusban kiviteleztem

 

Az Instagram tippek között ez talán alapvetés, ugyanakkor még mindig úgy érzem, nem lehet elégszer hangsúlyozni. Kivételek mindig vannak (és hogy miért működnek a kivételek jól, arról a workshopjaimon tanulunk), de általánosságban az Instagram a vizuális élményre fókuszál. A felhasználók általában szépen elkészített, inspiráló felvételeket szeretnek nézegetni rajta más userektől és márkáktól egyaránt. Ráadásul, a zaj is egyre nagyobb, ha ki akarsz tűnni belőle, nem szabad kevesebbel beérned.

 

Első számú szabály tehát, hogy csak a legjobb minőségben elkészült tartalmakat érdemes megosztanod, kreatívnak kell lenned, meg kell határoznod a saját célközönségedet megmozgató “engaging” tartalomtípusokat. A növekedés alapja a jó tartalom, és hogy ez kinél mit jelent, és hogyan lehet Instagram-kompatibilis formában átadni, arról a Vizuális történetmesélés az Instagramon workshopomon tanulhatsz.

 

2. Konzisztens, koherens stílusban és tartalommal

 

Ez például egy részlet az én személyes, harmonikus összhatású galériámból (tényleg vonzza a követőket)

 

Az Instagram tippek között szintén hangsúlyos helyet kell kapjon a koherencia. Mit is értek ez alatt és miért nyomatékosítom lépten-nyomon a felületeimen és tanácsadásaimon? Kezdjük kicsit távolabbról.

 

A felhasználók a képeiddel két megközelítésben találkoznak majd. Egyrészt, felbukkanhat a poszt önmagában a képfolyamukban, az Explore oldalon, egy-egy hashtag alatt, másrészt pedig a galériád egyik darabkájaként is láthatják azt. Emiatt minden egyes képet két szempontból vizsgálj meg, mielőtt posztolnád: egyrészt, önmagában elég szép-e, azaz ha a követőd a képfolyamában (feedjében) látja azt, tetszeni fog-e neki.

 

Másrészt, vizsgáld meg, illeszkedik-e a galériád egészébe, azaz koherens, esztétikus látványt nyújt-e vele együtt a galériád. Fontos észben tartanod, hogy ha egy kép önmagában felkeltette a potenciális követőid figyelmét, utána jóeséllyel felkeresik a profilod. A profilodra ránézve pedig akár néhány másodperc alatt kialakulhat az első benyomás arról, az ott elsőre látottak alapján érdemes-e követni téged. Ezért ennyire fontos az Instagramon koherencia.

 

Csak az egységes vizuális stílusú, a fő tematikájához, egyértelmű üzenetéhez minden egyes posztban kapcsolódó Instagram galéria képes megtalálni a közönségét és hosszútávon fenntartani a növekedést. Kivéve persze, ha mondjuk akkora celeb vagy, hogy gyakorlatilag mindegy is, mit osztasz meg, felrobbantod vele az Instagramot. Mivel azért a legtöbben a nulláról kezdünk el építeni egy személyes vagy céges profilt, a stílusában, tematikájában egységes, rendezett, összefüggő tartalom jelentőségét  a kezdetektől fogva szem előtt kell tartanunk.

 

3. Hashtagelj profin

 

Szoktam azzal a véleménnyel találkozni, hogy hashtageket használni, azokkal népszerűsíteni egy posztot “gáz”. Ez természetesen alapvetően nem így van. A jól megválasztott, tudatosan összeállított hashtagek segítenek eljuttatni a tartalmat azokhoz, akik számára az releváns lehet. Éppen ezért ne félj akár a maximális 30 darab hashtaget sem használni a posztjaid alatt!

 

A kulcsszó itt is a relevancia. A több millió találatot adó, túlságosan általános és ezért hihetetlenül gyorsan pörgő #beautiful #picoftheday jellegű címkéket inkább felejtsd el! Helyettük érdemes időt és energiát fektetned abba, hogy felkutasd a kisebb, de a célcsoportodat hatékonyabban elérő “niche-hashtageket”. Arról nem is szólva, hogy létezik az ún. shadowban jelenség az Instagramon. Egy ilyen büntetésbe pedig könnyen bele lehet futni a nagyon általános hashtagek sorozatos használatával. (Hogyan oldd fel a shadowbant az Instagramon? Itt írtam róla.)

 

4. Posztolj rendszeresen

 

Adott tehát a minőségében magas és mindig koherens tartalom, amit képes vagy a legideálisabb, leghatékonyabb hashtagekkel ellátni. Nincs más hátra, mint rendszeresen megismételni ezt – és nem csak a főgalériában, de a spontán történetmesélésre nagyszerű Instagram Storieson is. A főgalériában (avagy feeden) érdemes legalább minden másnap posztolnod. Időközben pedig a kevésbé maradandónak szánt, akár kulisszatitok jellegű, személyesebb tartalmakat naponta többször is megoszthatod az Instagram Stories felületén, hogy a követőid továbbra is aktívak maradjanak. (Dedikáltan Instagram Stories tippeket itt és itt olvashatsz tőlem.)

 

5. Építsd a közösséged

 

Sokan vagyunk, akik hiszünk a minőségi tartalom, az ügyes, tudatos stratégia erejében. Mi a személyes márkánk vagy éppen céges profilunk hitelességét mindenekfelett szeretnénk megőrizni. Tanácsadóként ugyanakkor minden ügyfelemnek el kell mondjam: ahogyan bárhol máshol, itt is sokféle kevésbé etikus taktikához lehet folyamodni, hogy gyorsan követőket szerezzünk. Gyakori a követővásárlás, lájkvásárlás jelensége az Instagramon, ahogyan sokan nyúlnak a felhasználói szemszögből nagyon zavaró “kibekövetéses” módszerhez is.

 

Ha azonban az a célunk, hogy megtaláljuk a célcsoportunkat, közösséget formáljunk belőlük, és elérjük, hogy ők rendszeresen fogyasszák a tartalmainkat Instagramon, majd előbb-utóbb olvasóvá, vásárlóvá, ügyféllé konvertáljuk őket, akkor természetesen a különféle kevésbé etikus megoldások alkalmazása cseppet sem jó stratégia. Miért nem? Ha például a “ki-bekövetéses” módszerrel építed a bázisod, tudatosítanod kell: a követőid zöme nem a tartalmaid miatt kezd el követni téged, hanem mert te magad is plusz egy követőt jelentesz számukra. Az érdemi közönséged, vásárlóvá konvertálható bázisod pedig azok az aktív felhasználók fogják adni, akiknél a tartalmad okán érted el, hogy megnyomják a “Követem” gombot. Mert érdekled őket.

 

+1: legyél naprakész az Instagramot érintő trendekben!

 

Az online marketing napról napra változó világában aki kimarad, az lemarad. Vagy éppen aki az elején csíp meg egy jó módszert, nagyot tud nőni a versenytársak előtt. Sok ezer követőt szereztem ilyen Instagramos tartalommarketing eszközökkel és témákkal a Pikreának, teljesen ingyen. A mai bejegyzésben ismertetett Instagram tippek a ma legaktuálisabb megoldások. Ugyanakkor, ki tudja, mikor gyűrűznek be újabb trendek az Insta-világba? Érdemes mindig tisztában lenned a legújabb trendekkel, hogy a leghatékonyabban használhasd az Instagramban rejlő lehetőségeket.

 

A blog rendszeresen frissül hírekkel, tanácsadó cikkekkel, hogy a bennük foglalt Instagram tippek tárházát azonnal be tudd építeni a stratégiádba. Kövesd a Pikreát Facebookon és Instagramon, hogy ne maradj le az újdonságokról!