A napokban ünnepelte 7. születésnapját a nagyon dinamikusan fejlődő fotómegosztó közösségi alkalmazás, az Instagram. Hogy miben rejlik a térhódítása? Elsőként tette lehetővé, hogy a zsebünkben lapuló okostelefonunk fotós képességeit kihasználva megörökítsük a látásmódunkat és mindennapi életünket, majd instant filterekkel felturbózva a széles nagyközönség elé tárjuk felvételeinket, beszélgessünk, ismerkedjünk, közösséget építsünk.
Ma 2017-ben itthon Magyarországon sok esetben még mindig versenyelőnyt jelent, ha egy vállalkozás most belevág az Instagramba. Jó tudni, hogy globálisan azonban már több, mint 15 millió üzleti profilú csatorna van, és havi 2 millió hirdetővel büszkélkedhet az alkalmazás. Rengeteg tehát a márkaüzenet és muszáj hangsúlyozni: aki kimarad, az lemarad.
Nézzünk is bele mélyebben, mit mutatnak a számok, melyek a legfontosabb Instagram adatok márkáknak, hogy te is meggyőződj róla: érdemes jelen lenni az Instagramon.
1. Mennyien használják az Instagramot?
Ha egy teljesen új platformon indítunk csatornát a vállalkozásunknak, természetesen az elsődleges kérdés, hogy kik és mennyien érhetők el ott. Az Instagram nemrég jelentette be, hogy globálisan már 800 millió aktív felhasználója van havonta. Múlt héten a Magyar Információbrókerek Egyesületének konferenciáján adtam elő, amelyre a legfrissebb hazai statisztikákkal készültem. A Facebook hirdetéskezelője szerint ma 1.500.000 felhasználóra célozhatunk az Instagramon, akik közül 700 ezren naponta aktívak. Ezekkel a számokkal az Instagram itthon is az egyik legnépszerűbb közösségi alkalmazás. Ha még mindig nem építetted be az online kommunikációdba, ideje lépned!
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: Facebook
2. A felhasználói korcsoportok
Maradva a hazai adatoknál: a felhasználók zöme a 34 év alattiak köréből kerül ki, az alábbi megoszlásban:
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: Facebook
3. A nemek aránya
Egyik nem sem dominál itthon sem az Instagramon: a hazai regisztráltak 53 százaléka nő, 47 százalékuk férfi.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: Facebook
4. Nyitottság a márkák tartalmaira
Ahogyan a bejegyzés elején említettük, globálisan 15 millió üzleti profil van ma az Instagramon, és a felhasználók 80 százaléka követ közülük legalább egyet. A kulcskérdés: össze tudod-e hangolni a márkád üzeneteit azzal, hogy vizuálisan mi működik az Instagramon úgy, hogy hiteles és egyedi tartalmat tudj nyújtani a követőknek? Ebben rejlik ugyanis a márkatartalmak sikere.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: business.instagram.com
5. Hirdetők száma globálisan
Hosszú évekig az egyetlen módja annak, hogy az Instagramon népszerűsítsük a termékünket, szolgáltatásunkat, az influencer marketing volt – természetesen a saját csatornán kívül, amit sokáig nem promótálhattunk az Instagram for Business lehetőségek hiányában. Ma már azonban kívülről, a Facebook hirdetéskezelőjéből, akár Instagram profil nélkül is tudunk hirdetni az alkalmazásban többféle formátumban. Természetesen meg is boostolhatjuk a bejegyzéseinket a különféle üzleti céljaink elősegítése érdekében (honlapra átirányítás, helyi üzlet népszerűsítése geolokáció alapján, stb). Az Instagram 2017. szeptember végi bejelentése szerint ezekkel a hirdetési lehetőségekkel havonta 2 millió üzleti profil él.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: business.instagram.com
6. Mennyien sztoriznak a márkák közül?
A tavaly nyáron indult, 24 óráig elérhető Stories tartalmak sikere hatalmas: naponta globálisan 250 millióan használják aktívan az idén júnusi adatok szerint. Ami pedig az üzleti profilokat illeti: több, mint 50 százalékuk posztol itt legalább havonta. A márkák önmegsemmisítő tartalmai ráadásul szép engagementet is hoznak: minden 5. Instagram Story-ra érkezik DM, azaz privát üzenet.
- Ha ennek ellenére még mindig nem használod az Instagram Stories funckióját, olvasd el a témában készült tanácsadó jellegű bejegyzéseket a Pikrea blogján motivációért: Instagram Stories: mi ez és mire jó? Útmutató tippekkel 1. rész és 2. rész.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: instagram-press.com
7. Melyik márkákat követik a legtöbben?
A NatGeo 81 millió, a Nike 74 millió, míg a Victoria’s Secret 57 millió követőt szólít meg világszerte és vezeti ezzel a legnépszerűbb márkák toplistáját. Hogy mi az, amit ezen világmárkák elsöprő Instagram sikeréből mi is hasznosíthatunk? Az Instagram egy vizuális élmény alapú platform, így ragaszkodnunk kell a legmagasabb minőségű tartalmak megosztásához, és törekednünk kell a közösségépítésre, hiszen végsősoron egy közösségi alkalmazásról beszélünk.
- Hogy melyek a legalapvetőbb tippek, amiket szem előtt kell tartanunk márkaépítés során az Instagramon? Tudd meg ebből a bejegyzésből!
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: smartsights.com
8. A képfolyama hány százalékáról marad le egy átlagos Instagrammer? Akkor hogy érjem el őket?
70 százalékáról, az Instagram tavaly nyári adatai szerint, amikor még a korábbi, időrendi képfolyam volt aktuális. Azaz, ha egy nap 100 új fotóval, videóval frissül egy felhasználó feedje, abból mindössze 30-at tud átlagosan elkapni. Az Instagram többek között ezzel magyarázta, miért is vált a kronologikus algoritmusról olyanra, ami a felhasználók szokásai alapján rendezi a képfolyamot. Ez a váltás akkor igen nagy port kavart, de amit mi, tartalomgyártók megtanultunk belőle: olyan tartalmat kell tudnunk készíteni és publikálni, ami reakciót, engagementet vált ki minél nagyobb arányban a követőinkben, hogy folyamatosan elől szerepeljünk továbbra is a képfolyamukban.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: blog.instagram.com
9. Mi számít jó engagement rate-nek az Instagramon?
Említettük, hogy 2016 nyarán váltotta le az időrendi algoritmust az app. Ma az alapján rendezi a követett tartalmakat, hogy melyik csatornával mennyiszer lépünk interakcióba, hányszor lájkoljuk a posztjait, mennyiszer nézünk rá a profiljára: egyszóval, a viselkedésünk alapján érdekes-e számunkra az adott fiók. De hogy mi számít jó engagement rate-nek, vagy egyáltalán hogy számoljuk ki ezt az arányt?
Engagementnek vehetünk minden, adott posztra érkezett lájkot és kommentet. Ha ezt a számot elosztjuk az összes követőnk számával, kapunk egy arányt. Ezt aztán százzal felszorozva megkapjuk az engagement rate-et.
A személyes csatornámon például 6400 ember követ, és átlagban 750 lájkot és hozzászólást kapnak a posztjaim. Az engagement rate-em tehát (750 / 6400)*100, azaz 11 százalék. Volt egy kiemelkedően jól teljesítő fotóm a héten, ami a maga több mint 1300 interakciójával (kedvelés, hozzászólás) 20 százalékos engagement rate-et ért el. Ezek a számok kiemelkedően jók. Tapasztalataim szerint márkák tartalmainál 3-5 százalékos engagement rate-et kell tudnunk hozni. Ha ezt nem érjük el, azaz nem sikerül legalább ekkora arányban reakciót, interakciót kiváltani a követőinkből, meg kell vizsgálni, hogy mi lehet a gond.
Mindenesetre egyértelműen láthatjuk, a “lájkolási kedv” általánosságban többszöröse a Facebookon megszokottaknak.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
10. Hány profilt kezelhet egy mobilon egy felhasználó?
Akár Androidos telefont, akár iPhone-t használunk, jelenleg 5 fiókot kezelhetünk könnyedén, és váltogathatunk közülük, ma már ki- és belogolás nélkül. Így most már az Instagram nagyban megkönnyíti a dolgunkat, ha több profilt, márkaoldalt is kezelünk egyszerre.
Utoljára frissítve: 2017-10-10
Forrás: Instagram Help
Ha szeretnél egy szuper közösség részeként beszélgetni mindenről, ami Instagram (hírek, tippek, tapasztalatok), kövess minket Facebookon és Instagramon!