Pikrea / Blog / 

Howto tippek, Instagram, YouTube

Instázz felelősséggel: így kerüld el a szabálytalanságokat

 

Amikor elkezd valaki instázni, ritkán indul neki tudatosan, a célok pontos meghatározásával, az elérésüket leghatékonyabban támogató stratégiával és annak taktikai elemeivel. (Ha Te a kivétel lennél, csekkold workshopjaimat itt!) Az meg végképp ritka, ha valaki már az elején pontosan tisztában van egyáltalán magát a fotózást, majd a fotók nyilvánosságra hozatalát illető jogokkal és kötelezettségekkel. Az Instagram használata szabályosan egy olyan téma tehát, amiben bőven van hely az edukációnak a hazai piacon is. Ennek érdekében felkértem Dr. Kása-Richlach Mónika jogászt, a témában készülő Fotó.jog című könyv szerzőjét, hogy egy “Instajogi” sorozat keretében dolgozzuk fel a leggyakoribb kérdéseket és helyzeteket, amelyekbe egy teljesen általános hobbi Instagrammer ugyanúgy belefuthat, mint bármely üzleti profil kezelője. A végeredmény egy nagyon tömény és informatív, ugyanakkor nagyon szemléletes, sok gyakorlati példát felvonultató videósorozat lett. Nem túlzok, ha azt mondom: kötelezővé tenném az átadott tudásanyagot mindenki számára, aki online oszt meg vizuális tartalmat.

 

Még mielőtt a “fotójogi” sorozatra rátérnénk: annak is fontos tudnivalói vannak, hogy miként lehet szponzorált tartalmat posztolni az Instagramra. Ebben a videómban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ajánlásait magyarázom el részletesen nektek. Végigvesszük, mi a barterek, hirdetések, fizetős együttműködések világos jelölése, hogyan biztosíthatod a követőid átlátható tájékoztatását és hogyan kerülheted el az esetleges büntetést.

 

Barter? Szponzorált tartalom? Így kell jelölnöd az Instagramon

 

 

Érdemes az Instagram felhasználási feltételeit és adatkezelési tájékoztatóját is átböngészned, hogy tudd, a regisztrációddal például mit vállalsz vagy miről mondasz le, és hogy az Instagram használata szabályosan mégis milyen általános lépésekben biztosítható – de akkor még nem beszéltünk a fotóid, videóid tartalmáról mélységeiben.

 

INSTAJOG1: Tiéd-e az Instagram posztod? Így reposztolj szabályosan

 

Ezt boncolgattuk az Instajogi sorozatom legelső videójában is: tiéd-e az Instagram posztod? Más képét hogyan reposztolhatod szabályosan? Melyek is a szerzői jog és felhasználási jog ismérvei az Instagramon?

 

A videóból részletesen tájékozódhatsz arról, hogy az Instagram felhasználhatja a képedet. Az viszont nem igaz, hogy bárki más is azonnal, engedélykérés nélkül reposztolhatná, csak mert nyilvánosan megosztottad a fotót. Ha a vállalkozásodban Te is használod a user generated contentet (azaz más Instagramozók rólad, a termékeidről készített posztjait újraosztod) akkor mindenképp nézd meg a videót arról, hogyan teheted ezt meg szabályosan.

 

INSTAJOG2: Képek, amiket NEM SZABAD kiposztolnod az Instagramra

 

A sorozat második részében pontról pontra átvesszük: ki és mi szerepelhet az Instagramon közzétett fotóidon, videóidon. Az adásból kiderül, mennyire fontos mögégondolnod a képnek, átgondolnod a kép készítésének és nyilvánosságra hozatalának körülményeit. Ami egyszer kikerül az internetre, az onnantól bármilyen utat bejárhat akár a tudomásod nélkül is, így kifejezetten fontos tudatosan átgondolnod, mit is tegyél közszemlére. Egyáltalán mások lefotózása sem történhet meg akárhol akárhogyan, de a nyilvánosságra hozatalnak még pontosabb szabályai vannak. De nem csak az emberek (gyerekek!), utcai járókelők, hanem nevezetességek, épületek, autók (rendszámok!) fotózásának lehetőségeit is kitárgyaltuk sok-sok szemléletes példán keresztül:

 

 

INSTAJOG3: Ti kérdeztétek: képlopás, jogdíjak, kártérítés és egyébi jogi ügyek

 

A harmadik, záró epizódban az olyan Gyakran Ismételt Kérdéseket vettük át, mint hogy mi a teendő képlopás esetén, hogyan is lehet ügyvédi felszólítást küldeni, és kártérítésről, jogdíjakról, levédetésről szintén szó esett.

 

 

Nézd meg a videókat és instázz Te is tudatosan és szabályosan!

 

 

Instagram tippekért és egy szuper közösségért találkozzunk a blogon túl is:

 

további cikkek

új GVH influencer útmutató

Frissült a GVH influencer útmutatója [fontos!]

Az influencer marketing sokaknak jó monetizációs, márkaismertség-növelő és vásárlásösztönző eszköz, emiatt megbízói és tartalomkészítői oldalról is figyelni kell a jogkövető magatartásra.

700+ PERCNYI INGYENES
TUDÁSANYAG
A YOUTUBE-ON!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL!

Iratkozz fel a hírlevelemre, és rögtön küldök neked egy ellenőrző listát 24 azonnal bevethető tippel, hogy követésre optimalizáld a profilod.

Ráadásul, feliratkozóként elsőként értesülhetsz az újdonságokról!

TALÁLKOZZUNK AZ INSTAGRAMON