Az MI jött, látott és berobbant. 2017 óta számos változásnak lehettünk szemtanúi, és mára már sok vállalkozónak a mindennapi munkaeszköze. Ám akad, aki köszöni szépen, továbbra sem kér belőle. Lássuk, mire kell figyelned, ha aktívan használod a mesterséges intelligenciát és milyen lehetőségeid vannak, ha ezzel szemben te fokozottabb figyelmet fordítasz a személyes adataid védelmére.
2024-ben jelenleg ott tartunk, hogy bizonyos tartalmakat, amihez MI-t használtunk jelölni – “címkézni” – kell a közösségi médiában, ugyanis ennek elmulasztása erősen félrevezető lehet a piac számára. Egyre több megtévesztésre ad majd lehetőséget, ha a mesterséges intelligenciát olyan módon használjuk a különböző tartalmaink – mint pl. grafikáink, vizuális anyagok, hanganyagok, szövegeink stb. – feljavítására, hogy azt nem hivatkozzuk le megfelelően és nem jelöljük, hogy ez nem teljes mértékben a saját szellemi termékünk vagy egyszerűen nem a valóság látható, hallható az anyagban.
Különösen aggasztó és nyugtalanító lehet ez abban az esetben, amikor például kézműves termékfejlesztésre használjuk, mert gyakorlatilag ezzel egyediségünket kockáztatjuk amellett, hogy adott esetben akár a nekünk eddig bizalmat szavazókat is félrevezethetjük.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a vállalkozásfejlesztés, termékfejlesztés és marketing számtalan aspektusában segítségünkre lehet az MI. Az Instás tartalommarketingben pedig sok terhet levehet a vállunkról pl. a ChatGPT — ezt most még csak jelölni sem kell a Meta platformjain. Biztosak lehetünk benne ugyanakkor, hogy a jövőben még szigorúbb szabályozásokat vezet be a Meta arra vonatkozóan, hogy jelöljük, ha valamilyen MI eszközt használunk a munkánk során.
Ahogy láthatjuk tehát, ma már bárki szabadon használhatja és a tapasztalatok szerint él is az MI használatának lehetőségével, ebből adódóan pedig, hogy a visszaéléseket moderálni lehessen, a jog is fel kell vegye ezzel a jelenséggel a lépést, hogy hivatalosan is tisztázhassuk, mikor és milyen módon kell jelölnünk, ha a munkánkhoz MI-t használunk.
Erről beszélgetünk hamarosan dr.Czirják-Nagy Ágota márka- és termékvédelmi specialistával, aki segít eligazodni jogilag a témában és aki már korábban is segítségünkre volt jogi kérdésekben a Pikreátor Klubban.
A hamarosan díjmentesen érkező beszélgetésünk célja, hogy egy átlátható képet adjunk a jelenlegi helyzetről és tisztázzuk a leggyakrabban felmerülő kérdéseket a témával kapcsolatban.
Az Instagramon már most is címkézni kell az egyes tartalmakat, és a továbbiakban meg is nézzük, hogy miként tudjuk ezt helyesen megtenni, de emellett tiltakozásunkat is kifejezhetjük arra vonatkozóan, ha mi nem szeretnénk, hogy az előzetes bejelentések szerint 2024. június 26-tól kezdve a Meta a nyilvános bejegyzéseink szabadon történő felhasználásával az MI-t tanítsa.
MI címke az Instagramon
Először is: megjelent tehát az “MI címke használata” funkció az Instagramon, ami – a cég elmondása szerint is – azt a célt szolgálja, hogy “segíthess megteremteni az átláthatóságot és a bizalmat az Instagramon” ma, amikor egyre több generatív MI-eszköz válik elérhetővé ingyenesen, bárki számára.
Az Instagram Súgóközpont részletesen leírja, milyen esetekben jelöli a Meta és mikor szükséges neked címkézned az MI használatával készített tartalmad.
A legfontosabb, hogy kötelezően jelölnöd kell ezentúl azokat a képes, videós vagy hangalapú posztjaidat, amiket MI segítségével hoztál létre vagy módosítottál.
A szövegek esetében ez nem elvárt, ám a Meta rendszere automatikusan címkézheti ha úgy észleli, hogy az MI által lettek generálva vagy módosítva.
Külön megjegyzésben említik, hogy ha nem tartod be ezeket a jelöléseket, az akár szankciót is vonhat maga után. Érdemes tehát figyelned és becsületesen címkézned a tartalmaid, amennyiben az szükséges, mert ezzel a saját hitelességed is reprezentálod a követőid felé, ami közel sem elhanyagolandó szempont.
Itt találsz példákat a helyes címkézésre:
Mindezek tudatában fontos tehát, hogy megmaradj az értékteremtésnél a vállalkozásodban és ne hagyj fel az egyedi vizuális tartalomgyártással az MI javára, mert hosszú távon ez vezet majd egy elkötelezett közönség felépüléséhez, akiknek aktív jelenlétével fenn tudod tartani vállalkozásod és kommunikálni feléjük értékvállalásod. Példa: igen, ma már lehet MI-vel szuper beszélőfejes videót csinálnunk éjszaka az ágyban fekve sötétben pizsamában egy korábbi stúdiós videónk alapján, és időről időre nagy segítség ezt bevetni, de ha elkezd kiveszni az igazi, emberi TE a tartalmaidból, az hosszútávon kontraproduktív lehet. Az emberek hús-vér emberekkel tudnak igazán kapcsolódni 🙂
Na de térjünk át akkor arra: hogyan tilthatod, hogy a Meta ne használja a te tartalmaid az MI betanítására?
A fentiek és az MI egyre szélesebb körű használata kapcsán született meg az a tiltakozó nyilatkozat a Metánál, amit kitöltve te is kérheted, hogy a cég, ahogy fentebb már említettem, 2024. június 26-tól kezdődően ne használhassa az általad megosztott nyilvános tartalmakat az MI tanítására. S bár jogosan kérdezheted, hogy a személyi jogok védelme alapján ez miért nem egyértelmű, mégis pozitív, hogy egyáltalán létrejött ez a kezdeményezés, aminek segítségével állást foglalhatsz a téma kapcsán.
Megtalálni ugyan nem könnyű, de ha már megvan, alig egy perc alatt kérheted, hogy az általad megosztott tartalmakat ne gyűjtsék be tanítási célból sem.
Az alábbi lépéseket kövesd, ha élni szeretnél ezzel a jogoddal és kitöltöd az űrlapot:
1. lépés:
Menj a profilodnál a “Beállítások” menüre.
2. lépés:
Görgess le egészen a “Névjegy” lehetőséghez.
3. lépés:
Ezután menj az “Adatvédelmi szabályzat”-ra, ami után kattints Az Adatvédelmi szabályzat módosításáról szóló részben a kékkel jelölt linkre -zölddel kiemeltük.
4. lépés:
Utolsó lépésként töltsd ki a vonatkozó részeket az űrlapon, majd küldd be a kérelmed. Néhány perc után meg is kapod a visszaigazolást, ami után nincs más teendőd.
Ha téged is érdekel a téma, akkor kövesd figyelemmel @pikrea oldalam Instagramon, ahol a dr.Czirják-Nagy Ágotával való beszélgetésünkről is hamarosan hírt adok.