Pikrea / Blog / 

Instagram

Frissült a GVH influencer útmutatója [fontos!]

A napokban frissült a Gazdasági Versenyhivatal influencer marketingről szóló tájékoztatója, és ebben a bejegyzésemben a legfőbb tudnivalókat emelem ki. Az influencer marketing jelenleg is sokaknak jó monetizációs, márkaismertség-növelő és vásárlásösztönző eszköz, emiatt fontos hangsúlyozni, hogy megbízói és tartalomkészítői oldalról is figyelni kell a jogkövető magatartásra.

Az előző verzióról Instagramos tekintetben itt beszéltem a YouTube-omon. Akkor még több pontban is megengedőbb volt az iránymutatás. A transzparencia elvét vallva én magam már akkor is azt javasoltam, hogy a lehető legvilágosabban érdemes rövidre zárni a jelölést: a legegyszerűbb, ha a képaláírás legelső szava már jelzi, hogy hirdetésről lesz szó, és ugyanennyire egyértelmű a beépített “fizetett együttműködés partnerrel” címke használata is. Sokan azonban vonakodtak ezektől a megoldásoktól, tartva attól, hogy ezek miatt lesz alacsonyabb egy tartalom elérése, kedveltsége. Emiatt valahol a képaláírás alján, vagy a hashtagek közé rejtették el pl. a “reklám” kifejezést. Mivel legelső lépésként szinte mindig tartalmi oldalról közelítem meg az eléréssel kapcsolatos kihívásokat, fontos kiemelnem: a frappánsan, ugyanakkor önazonosan megoldott ötletek a legtöbb esetben jól működnek a tartalomfogyasztóknál, teljesen mindegy, hogy az épp egy szponzorált poszt volt-e. Magyarán, a legtöbb energiát abba érdemes beletenni, hogy a szponzorált tartalom autentikus és jól fogyasztható legyen, nem abba, hogy hová rejthető el úgy a “reklám” szó, hogy ott is legyen a GVH-nak, de közben ne is látszódjon nagyon egyértelműen a fogyasztóknak.

A frissült, új GVH influencer útmutató szerint mostantól sokkal hangsúlyosabban szükséges az ellenszolgáltatás tényét megjelölni. Elsősorban az Instagram felületét alapul véve emelem most ki a lényeget. Tartsd ezeket szem előtt megbízói oldalról, az influencerek briefelése során, valamint influencerként, szponzorált tartalomgyártás során is!

  • Ellenszolgáltatásnak tekintendő minden olyan ösztönző tényező, melyet a márka a tartalom közzétételért nyújt. Ez nem csak anyagi ellentételezésre, azaz a posztért, sztoriért, Reels videóért stb. kapott pénzbeli juttatásra korlátozódik, hanem ellenszolgáltatásnak minősül többek között a kedvezményes vagy ingyenes termék/szolgáltatás biztosítása, az ajándékba kapott termék megtartása, az utakra szóló meghívók, belépőjegyek. Röviden: minden, amiért egyéb esetben ellenértéket kellene fizetnie a véleményvezérnek.
  • Mindez továbbra is azt jelenti, hogy a fizetési kötelezettség nélküli megállapodás, barter is ellenszolgáltatás.

A friss GVH influencer útmutató közel 10 oldalon át részletezi, hogyan kell jelölni az ellenszolgáltatás tényét a tartalomban. Néhány fontos, zömében platformfüggetlen megállapítás:

  • jól észlelhetően, szembetűnően, egyszerűen és közérthetően kell feltüntetni az együttműködés tényét, lehetőleg mindig ugyanazt a jelölést alkalmazva ugyanazon platformon
  • nem felel meg az #ad szócska vagy egyéb idegennyelvű szó, ha magyar piacnak kommunikál egy véleményvezér
  • szövegesen a “reklám”, “hirdetés”, “szponzorált tartalom”, ” … támogatta” kifejezések lehetnek megfelelőek
  • ezeket továbbkattintást megelőzően, a szövegtől elkülönülve, a szöveg elején kell kiírni. Nem megfelelő tehát, ha csak a “tovább” szóra tappolva, valahol lejjebb a képaláírásban érhető el a jelzés.
  • jó módszer az Instagram által felkínált “fizetett együttműködés partnerrel” címke használata
  • a 24 órás történetekben is legalább olyan hangsúlyos kell legyen a reklám szöveges jelölése, mint a sztorin lévő többi szöveges elem. Nem jó tehát a sztori valamelyik csücskében, a legapróbb betűtípussal elhelyezett jelölés, amivel sokszor találkozni a gyakorlatban.
  • hosszabb sztorifolyam esetén minden egyes sztoriban azonos módon várja el a GVH az együttműködésre történő utalást (kiemelem, hogy itt is jó eszköz a partneri címke)
  • elvárja a GVH továbbá azt is, hogy a véleményvezér által közzétett tartalom valós, tisztességes, hiteles képet közvetítsen a termékről, szolgáltatásról, azaz nem szépítheti meg a valóságot azzal, hogy nem mond igazat egy termékkel kapcsolatban vagy éppen egy fontos tulajdonságát elhallgatja.

Ezen bejegyzésem nem minősül jogi tanácsadásnak, és csupán azokat a témákat emeltem itt ki, melyekkel a saját tanácsadói munkám során a leggyakrabban találkozom. A GVH teljes jelenlegi útmutatóját részleteiben, gyakorlati példákkal itt érdemes elolvasnotok.

Ha megbízói, akár kisvállalkozói oldalról érdekel téged az influencer marketing témája, akkor a Márkaépítés és vásárlásösztönzés az Instagramon c. haladó tréningem ajánlom figyelmedbe.

Ha más Instagrammer ismerősöd számára is hasznos ez a cikk, akkor kérlek, hogy oszd meg vele. Egy ötrészes ingyenes Instagram minitréningért érdemes feliratkoznod a hírlevelemre. További izgalmas tartalmakért nézd meg az Instagram oldalam, a zárt Facebook csoportom és a is!

további cikkek

700+ PERCNYI INGYENES
TUDÁSANYAG
A YOUTUBE-ON!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL!

Iratkozz fel a hírlevelemre, és rögtön küldök neked egy ellenőrző listát 21 azonnal bevethető tippel, hogy követésre optimalizáld a profilod.

Ráadásul, feliratkozóként elsőként értesülhetsz az újdonságokról!

TALÁLKOZZUNK AZ INSTAGRAMON