Számtalan marketing automatizmus van, ami nagyban megkönnyíti az életünket, azonban Instagram marketing automatizmusoknak átadni a jogosultságot az Instagramos aktivitásaink felett még mindig hordoz veszélyeket, kockázatokat az énmárkánk/márkánk presztízsére nézve. (Ha esetleg nem ismerős: az egyik jellemző növekedési stratégia, amikor a jogosultságot az Instagram fiókunk és Instagram tevékenységeink felett egy automatizmusnak adjuk át, pl. lájkrobotnak, kommentrobotnak, ki-bekövetőrobotnak, hogy a robot/bot figyelemfelkeltő tevékenységének köszönhetően minél többen bekövessenek minket, és így épüljön a bázisunk. Ennek pro-kontrájáról, adott esetben etikátlanságáról nagyon részletesen itt beszéltem.)
Tegnap jött a sajnálatos hír, hogy elhunyt Andy Vajna. Azt gondolom, ha valaki meghal, akkor az egyetlen helyénvaló reakció, amit kívülállóként az elhunyt családtagjai felé kifejezhetünk, az a részvét és a támogatás. Mivel azonban @timeavajna olyan közszereplő, aki rengeteget árul el életéről az Instagramon, számtalan bulvárhírnek adva apropót Instagram kommunikációjával, muszáj csak és kizárólag az Instagram marketing miatt megvizsgálnom, ami Andy Vajna halála után történt – Vajna Tímea Instagram profilaktivitásainak és az ez által generált negatív hatásnak a szempontjából.
Tegnap délután már sorra lepték el a FB-os beszélgetéseket ezek a kommentek. Ezek a méltatlankodó hozzászólások azt sérelmezik, hogy miért él aktív insta-életet Tímea, miközben a férje halottan fekszik.
Ugye nem volt nehéz rájönnöm, hogy jó eséllyel a botja bekapcsolva maradt – tehát a tevékenység zömét minden bizonnyal nem ő, hanem egy automatizmus csinálta helyette – mint minden más napon ezelőtt is jó ideje és minden bizonnyal ezután is.*
De hogy mit tanulhatunk az egészből?
1. Minden tevékenység, amit a fiókod csinál (akkor is, ha AUTOMATIKUSAN működik – lájkrobot, kommentrobot, bekövetőrobot) RÓLAD kommunikál, a Te személyes márkád vagy márkád presztízsét rombolja, ha rosszul van bármi beállítva. Vagy ha éppen jól van beállítva, de belefutsz valami kellemetlenbe (hiszen nem ellenőrzöd, hogy mit csinál).
Lehetőséged van a felelősséget hárítani, hogy “a botom volt”, “az ügynökségem volt”, “robot kezeli az Instám, nem én”, de attól az emberek nagyáltalánosságban (teljesen természetes módon) veled fogják azonosítani azt, amit profilaktivitásként látnak tőled. Óvatosan tehát az automatizmusokkal!
2. Nyilván egy ilyen napon, amikor az embert egy döbbenetes hír éri, más dolga is van, mint a robotot állítgatni. DE! Ha közszereplők vagyunk, egyszerűen muszáj számba vennünk, hogy mi kommunikál rólunk akkor, amikor nem mi magunk tesszük magunkról és ha szükséges, be kell avatkozni! Ebből a szempontból nincs különbség egy bébitápszergyártó között, ha a népszerű tápszerben egy anyuka fémgolyót talál és megosztja vasárnap délután a tapasztalatát pánikot generálva egy 50K+-os anyacsoportban, és nincs különbség az énmárkánkat érő visszatetsző tapasztalat és a közösségi médiában azt illető negatív kommentek között!
Kommunikációs csapata vagy legalább egyetlen tanácsadója kellene hogy legyen minden ilyen kaliberű közszereplőnek, aki egy ilyen helyzetre reagál és leállítja ezt az automatikus tevékenységet. Mert az emberek nem fogják érteni, mi történik. Nem tudnak automatizmusokról, nem ismerik a követőszerző stratégiákat, nincs tudomásuk Instagram marketingről. Az emberek nézik, mit csinálsz és az alapján véleményt fognak kialakítani, és ha kell, ítélkezni fognak. Az én szakmám éppen erről szól, hogy milyen lesz ez a vélemény, és mivel tudjuk befolyásolni.
3. Ez a mai egy jó példa arra, hogy nagyon sokakra zúdult az elmúlt évek során hatalmas figyelem a közösségi médiának köszönhetően, azonban ezt a figyelmet és a figyelem folyamatos kielégítését nem érte be a kommunikációs tanácsadókkal való egyeztetés iránti igény. Ez pedig sajnos könnyen vezethet ilyen helyzetekhez.
Iratkozz fel hírlevelemre itt és értesülj elsőként az Instagram marketing újdonságairól, letölthető extráimról, workshopjaimról:
*UPDATE:
Miből következtettem ki, hogy jó eséllyel robotot használ ő is? Socialblade aktivitásai szerint folyamatosan sok-sok embert követ be és ki (ritkán van idejük közszereplőknek erre az időigényes tevékenységre manuálisan), a tegnapi fiókativitásait megvizsgálva nagyon gyorsan követett be és lájkolt be egy-egy azonos témában bejegyzéseket, mintha a robot pl. arra lett volna beállítva, hogy minden olyan tartalommal kapcsolódjon, ami a #fitness hashtaggel kijön. Mindazonáltal százszázalékos bizonyossággal nem tudom elmondani, mennyi aktivitást végzett robot, mennyit pedig ő manuálisan. Ez a bejegyzés egy épp aktuális és szemléletes példán keresztül azt volt hivatott megmutatni, milyen kockázatai vannak az Instagram marketingben annak, ha automatizmusokat használunk.
Ti mit gondoltok a témában? Mondjátok el Facebook oldalamon vagy Facebook csoportomban!