Pikrea / Blog / 

Instagram

Ezen elbukhat a következő játékod, sőt az egész Instagram oldalad is

 

Egy hét és Halloween, de hiába.. utálom a rémisztgetős marketinget még októberben is! Viszont a cím indokolt: tudnod kell, hogy nagyon ijesztő jelenség ütötte fel a fejét néhány héttel ezelőtt az Instagramon és sok érintett járt a lehető legrosszabbul benne. És azt is tudnod kell, hogyan kerülheted el a bajt vagy mit tehetsz, ha netán már megtörtént. Hogy miről is van szó? Csalók bizonyos brandek, énmárkák nevével, profiljával visszaélve lojális bázisaik tagjaitól pénzt tulajdonítanak el. A kezdetek óta még jobban elharapódzott a helyzet: sajnos több ismert esetben jelentés után az Instagram nem a kamuoldalt, hanem az eredeti profilt törölte, teljesen tehetetlenül magára hagyva az oldalt sokszor évek óta építő eredeti tulajdonost. A jelenség azóta áthúzódott a Facebookra is. Mivel most is zajlanak a halloweeni játékok és alig 2 hét múlva minden bizonnyal kezdetüket veszik az ünnepekre hangoló aktivitások, nagyon fontos felhívnom a figyelmet arra, min bukhat el egy-egy ünnepi giveaway, sőt akár az egész oldalad. Érdemes végigolvasnod a posztot!

 

Mióta és mi célból vannak jelen adathalász kamuprofilok az Instagramon?

 

Változatos célokkal évek óta jelen vannak álprofilok és botok az Instagramon, a platform és többek között a tartalomkészítők monetizációs céljainak növekedésével együtt járt ez is. Ezt és ezt a videóm érdemes megnézned, ha többet szeretnél tudni a témáról.

 

Miben más mégis a jelen helyzet? Az történik most, hogy külföldről kamuprofilokat hoznak létre magyar márkák és tartalomkészítők Instagram profilját lemásolva. Ezek tényleg megtévesztésig hasonlítanak az eredeti profilra: a felhasználónévben mindössze egy-egy karakter eltérés van (pl. alulvonás), az eredeti oldal profilképét, egy-egy bejegyzését pedig átemelik. Az így generált kamuprofil biójából pedig – nyereményátvételi lehetőséget hirdetve – egy adathalász weboldalra irányítják a gyanútlan kattintókat. Ezen a weboldalon bankkártya adatokat is bekérnek tőlük, és az állítólagos nyereményátvételért történt regisztráció után pénzt emelnek le a számlaszámról. Több ügyfelem és bázisomnak több tagja is ezzel a problémával küzdött meg az elmúlt hetekben vagy küzd jelenleg is: brandjével, nevével visszaélve, a jó megítélését veszélybe sodorva lojális bázisának tagjait megtévesztve a követőktől pénzt lopnak el. 

 

Az áldozatokat úgy cserkészik be, hogy végigkövetik az eredeti profil követőit, majd DM-ben bombázzák őket az üzenettel, hogy a weboldalon történő regisztrációval vegyék át a nyereményüket. Kivétel nélkül az összes esetben fut aktuális nyereményjáték az eredeti oldalon, így a megtévesztett követők tényleg könnyen hihetik, hogy valóban ők lettek a nyertesek.

 

Hogyan szedi áldozatait a mostani jelenség?

 

Hashtagek útján: minden eddigi esetben az eredeti profilon épp futó nyereményjátékot hirdető hashtageket találtam egyetlen közös pontként: #játék, #nyereményjáték és ezek ékezet nélküli verziói. Ezekre hajtanak a csalók, ezekben a hashtag folyamokban figyelik az aktuális nyereményjátékokat, és duplikálják is a kipécézett profilt és a nyereményposztot, majd kezdődik a bázis bekövetése, linkkattintásra ösztönző DM üzenet kíséretében. És mindez már nem csak az Instagramra korlátozódik, hanem a Facebookon is megjelent.

 

Mit tudsz tenni, hogy elkerüld a problémát?

 

Egyelőre mindenképp állj le a nyereményjátékod szélesebb közösség elé táró hashtagekkel (#játék #jatek #nyereményjáték #nyeremenyjatek, de az angol #giveaway-t is érdemes mellőznöd, amíg az Instagram fel nem lép a jelenséggel szemben, ha ez egyáltalán megtörténik.) A profilod és posztjaid releváns forgalommal megtámogató hashtag stratégiáról a Hashtag kurzusomban bővebben tanulhatsz, vagy pár hét múlva jönnek az őszi workshopjaim is.

 

Hogy lehet így mégis sikeres az ünnepi játékod vagy bármilyen nyereményjátékod?

 

Ha most bosszankodsz amiatt, hogy forgalomtól esel el a kiesett hashtagek miatt, akkor 3 egyszerű tanács:

 

Mit tegyél, ha lemásoltak?

 

Ha Te jártál pórul, akkor az alábbi frissített to-do-list-et ajánlom neked:

  • Mivel több esetben jelentés után az Instagram az eredeti profilt csukta be, nem biztos, hogy érdemes jelentened a profilt vagy az átemelt képe(ke)t
  • Koncentrálj inkább a követőidre: világosan tájékoztasd őket a történekről, kiemelve, hogy sosem kérsz regisztrációt és bankszámlaszámot a játékaidban tőlük! Közöld velük azt is, hogy mi az egyetlen tényleg hozzád fűződő Instagram oldal pontos neve!
  • Kommunikálj erről akár a feeden is. Ha csak Story-ban teszed, akkor rögzítsd Highlightként ezeket a Story-kat, és időről időre tedd ki őket újra, ha még mindig fennáll a dolog!
  • Mivel el kell kerüljük, hogy az Instagram téged vegyen le, nem történt jelentés. Így arra várunk, hogy legyen rendben vége a játékodnak, kihirdesd a nyertest. Ezután az áloldal létjogosultsága is kevesebb lesz, így valószínűleg átírja másra a nevét, más profilt lemásolva.

 

És mit tegyél akkor, ha elveszett a profilod?

 

Ebben a sajnálatos esetben a Facebook support lehet a segítségedre, vagy az Instagram alkalmazásba történő bejelentkezéskor a “Need help signing in” azaz “Segítség bejelentkezéshez” opcióra érdemes nyomnod, és végig kell menned az ott szereplő lépéseken.

 

FONTOS: korábban írtam egy részletes checklistet arról, hogyan teheted meg a lehető legtöbbet a profilod biztonságáért általánosan és mit tehetsz, ha megtörtént a baj. Ez egy kötelező olvasmány mindenkinek, aki mérges lenne, ha egyszer csak eltűnne az oldala és vele együtt a rengeteg belefektetett idő is értelmét vesztené.

 

Sikeres és biztonságos évvégi kampányokat kívánok neked!

 

Ha más Instagrammer ismerősöd számára is hasznos ez a cikk, akkor kérlek, hogy oszd meg vele. Egy ötrészes ingyenes Instagram minitréningért érdemes feliratkoznod a hírlevelemre. További izgalmas tartalmakért nézd meg az Instagram oldalam, a zárt Facebook csoportom és a YouTube csatornám is!

 

további cikkek

új GVH influencer útmutató

Frissült a GVH influencer útmutatója [fontos!]

Az influencer marketing sokaknak jó monetizációs, márkaismertség-növelő és vásárlásösztönző eszköz, emiatt megbízói és tartalomkészítői oldalról is figyelni kell a jogkövető magatartásra.

700+ PERCNYI INGYENES
TUDÁSANYAG
A YOUTUBE-ON!

NE MARADJ LE SEMMIRŐL!

Iratkozz fel a hírlevelemre, és rögtön küldök neked egy ellenőrző listát 24 azonnal bevethető tippel, hogy követésre optimalizáld a profilod.

Ráadásul, feliratkozóként elsőként értesülhetsz az újdonságokról!

TALÁLKOZZUNK AZ INSTAGRAMON